Het land Tunesie - Reisverslag uit Sousse, Tunesië van Diana Tanis - WaarBenJij.nu Het land Tunesie - Reisverslag uit Sousse, Tunesië van Diana Tanis - WaarBenJij.nu

Het land Tunesie

Door: Diana

Blijf op de hoogte en volg Diana

28 Juni 2009 | Tunesië, Sousse

Aslama!

Hier weer een berichtje vanuit het steeds warmer wordende Tunesië. Ik zit hier inmiddels alweer een week, en in die week heb ik niet stil gestaan. Ik heb voornamelijk veel excursies gedaan:P Hieronder zal ik ze allemaal even noemen en kort uitleggen:
Alzhara
Maandag gingen we naar Alzhara, een dinershow waar ik tijdens mijn vakantie in Hammamet ook al geweest was. Eerst was er buiten te zien hoe het er vroeger in Tunesië aan toe ging; op welke manier het land werd bewerkt en hoe een traditioneel Tunesisch huwelijksfeest eraan toe gaat. Vervolgens konden we binnen eten, uiteraard couscous met een voorgerecht en een nagerecht. Tijdens dit diner werden we vermaakt met Tunesische dans. Na het eten was er waar het echt om ging; de licht- en lasershow waarbij de geschiedenis van Tunesië vertelt werd. Wel een leuke excursie, maar voor mij een beetje saai omdat ik hem al gezien had.
Tunis
De volgende dag gingen we meteen door naar de volgende excursie; Tunis! Eerst bezochten we een mozaïekmuseum. Wel heel mooi, met stukken mozaïek uit het jaar 300, maar ik heb een museum al snel gezien dus ook deze. Vervolgens gingen we naar Sidi Bou Said, een schildersdorpje met wit/blauw geschilderde huisjes. Het is wat hoger gelegen, waardoor het een prachtig uitzicht biedt over de zee en het Tunesische schiereiland Cap Bon (zie foto). Terwijl alle toeristen de toeristische uitzichtpunten afwerkten, nam de gids ons mee naar een niet-toeristisch weggetje dat leidde tot het hoogste punt, waar je echt een supermooi uitzicht had. Het was echt heel mooi! Het plaatsje wordt vergeleken met het Griekse eiland Santorini, daar ben ik wel is geweest dus ik kan uit ervaring zeggen dat het er inderdaad wel iets van weg heeft ;)
Na dit dorpje gingen we door naar Carthago, Romeinse ruïnes. Ook al was het niet heel groot, ik vond het wel heel mooi om te zien. Hierna hadden we de lunch en daarna gingen we door naar de hoofdstad van Tunesië; Tunis dus! Hier hebben we over de Medina gelopen, de grootste van Tunesië.
2-daagse tour naar het Zuiden
Tijdens deze tour zie je heel veel van Tunesië. Op de eerste dag was de eerste stop bij El Djem, een amfitheater uit de Romeinse tijd. Hierna reden we door naar Matmata, een berberdorp waar ook opnames zijn gemaakt voor de film Star Wars. Vervolgens bezochten we een grotwoning. Wel erg apart om te zien; mensen hakken uit het gesteente hun woningen en leven hier prima. Na de grotwoning reden we door naar de plaats Douz, welke de poort naar de woestijn vormt. Hier maakten we een kamelentocht door een klein stukje van de Sahara. Vervolgens gingen we naar het hotel en hadden we de tijd om nog even te zwemmen voordat we gingen dineren.
De tweede dag reden we eerst naar een grote zoutvlakte, Chott el Djerid. Vervolgens reden we door naar een oase waar we een koetstocht doorheen maakten. Een Tunesiër liet ons een stukje van de oase zien, met de bananenplanten en vele palmbomen. Hierna reden we weer een stuk door richting het Atlasgebergte aan de Algerijnse grens. Hier maakten we een tocht doorheen met een jeep en onderwerp stopten we nog voor een korte wandeling erdoor heen. Het was echt heel mooi, maar ook echt superwarm. Als laatste reden we vervolgens nog naar de heilige stad Kairouan voordat we weer in Sousse waren.
Kamelenkaravaan
Een tochtje per kameel is iets wat zo'n beetje elke toerist ooit wel een keer wil doen, en daarom moesten wij dat natuurlijk ook ervaren. Ik heb al meerdere keren op een dromedaris (het zijn bijna nooit kamelen) gezeten dus voor mij was het niet echt meer een ervaring :P Maargoed, we reden een uurtje in een stoet rond en bezochten daarna nog een struisvogelfarm, waar we jonge struisvogels mochten bewonderen en de grote struisvogeleieren mochten bekijken. Hebben we dat ook weer meegemaakt! ;)
Ik heb dus inmiddels bijna heel Tunesië gezien, en ook al veel geleerd. Zo vertelde de gids ons bijvoorbeeld tijdens de 2-daagse dat alle dromedarissen in Tunesië een eigenaar hebben. We zagen ze wel in de woestijn lopen, maar ook deze waren gebrandmerkt. Het schijnt dat deze dieren tot wel 12 km weg kunnen zijn van hun eigenaar, maar altijd weer terugkomen.
Ook had ik nog beloofd om mijn adres op internet te plaatsen, dus bij deze:
Tunisie Voyages
Attn. Holland Int./Diana Tanis
Boulevard du 7 novembre
4000 Sousse
Tunisie
In Tunesië zal je veel 'boulevard du 7 novembre's vinden, want dit is namelijk de dag waarop Tunesië een republiek werd. De eerste president heeft vervolgens van Tunesië het op 2na modernste Islamitische land gemaakt. Zo is bijvoorbeeld de burka afgeschaft, de leerplicht is opgeschroefd van 6 naar 16 jaar, hoofddoeken zijn verboden op scholen en er is van alles aan gedaan om de gelijkheid tussen man en vrouw een beetje gelijk te trekken. In Tunesië zul je bijvoorbeeld ook veel vrouwelijke politieagenten zien, wat lang niet overal normaal is!
Alhoewel wij er dus uitzien als toeristen en toch wel iets bloter gekleed gaan, zijn we niet een totale shock voor de lokale bevolking. Ook heb ik al vrij snel geleerd dat de titel 'rep' (= representative) een hoop voordelen met zich meebrengt. Het toerisme is een belangrijke bron van inkomen voor het land, dus zodra ze merken dat ik iemand ben die voor de toeristen zorgt, heb ik veel voordeeltjes. Zo krijgen we in restaurantjes bijvoorbeeld korting, ook als we alleen al iets drinken. Verder zal je in een taxi minder snel genept worden (sommige taxi's hebben hun meters een beetje opgeschroefd, waardoor je het bedrag met de seconde hoger ziet worden... zenuwslopend!!) en we hebben het uitgeprobeerd: ook op de Medina wordt je minder lastig gevallen zodra ze zien dat je een rep bent (afgelopen vrijdag waren we gaan shoppen op de Medina en hadden we onze badge opgedaan XD). Als ze dat niet zien en ze doen toch vervelend, ben ik niet te beroerd om ze even te vertellen hoe het zit hoor :P Maarja, negeren werkt ook nog wel steeds.
Verder ben ik er eindelijk achter waarom het appartement van onze collega meer faciliteiten heeft dan het onze (blond he). Wij hebben een andere huisbaas!! (duhh!) Onze chef had wel geprobeerd om een appartement in hetzelfde gebouw te krijgen, maar dat zat al vol. Helaas pindakaas! Maargoed. Wij blijven uiteindelijk toch in mijn appartement om bepaalde redenen, het gaat eigenlijk prima en we zijn al aardig gewend. We hebben het een beetje gezellig gemaakt hier, dus we zijn er al steeds meer aan gewend. Sowieso is het misschien ook wel goed om een keer wat minder luxueus te leven... Als we warm water willen, moeten we eerst het vlammetje in de cv ketel aan zien te krijgen en ook in de oven moeten we een lucifer gooien. We hebben een kastje waar een gasfles in staat en daarin stinkt het zo naar gas dat zodra je die open doet, bijna knock out gaat van de gaslucht. Best eng, maar volgens de huisbaas kan het gewoon zo. Dus als we alsnog de lucht in gaan weten jullie wie er verantwoordelijk voor is! Verder hebben we niet zoals mijn collega een filmzender, dus kijken we maar BBC. Arabisch begrijp ik namelijk niet. Helaas zenden ze op BBC bijna alleen nog maar over Michael Jackson uit, dus daar wordt je ook niet veel wijzer van.
Het positieve is dat we een werkster aangenomen hebben die hier 1x in de week schoon maakt, dus alsnog mogen we niet klagen.
Verder ben ik ook al een keer ziek geweest van het eten hier, nog beter oppassen dus! Ik had gegeten bij een restaurant waarvan een collega ook al een keer ziek is geweest van het eten; daar ga ik dus nooit meer heen.
Deze week begint dan langzaamaan het echte werk. Zo ben ik bijvoorbeeld al in uniform (zie foto) naar de luchthaven geweest om de mensen de bussen te wijzen en welkomstenveloppen in de bussen uit te delen. Hierbij zaten een paar mensen verkeerd, dus toen ik zei dat zij naar een andere bus moesten omdat ze El Hana Residance hadden geboekt en niet El Hana Beach, stond iedereen die El Hana had geboekt op. Allemaal weer zitten!! Ik vond het echt fantastisch om te doen. Al die mensen kijken echt naar je op en kijken je verwachtingsvol aan... Allemachtig prachtig! Vandaag was ik met een collega mee naar welkomstmeetings, ik hielp haar met het schrijven van vouchers voor excursies en legde deze uit aan de mensen. We hebben echt veel verkocht! Kom maar op met die commissie :P Donderdag zal ik mijn eerste eigen welkomstmeeting hebben, voor me duimen dus want dat wordt wel spannend! Er zal een collega bij zijn om te kijken hoe ik het doe. Ik zal binnenkort weer een berichtje schrijven om te vertellen hoe dat geweest is!
Tot snel en geniet van de zon! (als die inmiddels alweer niet weg is... :P)

  • 28 Juni 2009 - 20:38

    Florian:

    Suc6!!! De komende weken

  • 28 Juni 2009 - 20:40

    Claire:

    Hooooi!

    Staat je goed, hostess Diana! :P
    Gaaf dat je al zoveel hebt gezien, kan je alle verhalen enthousiast aan de mensen vertellen. ;)
    Ik vraag me trouwens af welk land dan het modernste Islamitische land is? Vertel!
    Het was hier ook weer flink warm vandaag (ja echt.. het kan!) en ik zag dat het vrijdag zelfs 32 graden wordt. Nouja, 32 graden.. zal wel in Limburg zijn, maar dan zal het hier ook goed te doen zijn! Fijn dat je de warmte ook hierheen hebt gestuurd. :D

    Spreek je en succes donderdag! xxx

  • 29 Juni 2009 - 09:20

    José:

    Nou, jij komt er wel als hostess! Je kan alles boeiend vertellen. Je ziet er professioneel uit in je uniform dus logisch dat mensen er vanuit gaan dat jij alles al weet!
    Suc6 donderdag, maak er iets sprankelends van!!

  • 29 Juni 2009 - 14:31

    Liesbeth:

    Gewoon schaamteloos je status uitbuiten zeg ik :D Lekker net doen alsof je vet belangrijk bent en je alles weet ;)
    En jaaaa het is hier ook warm! Richting de 30 gaan we. En ik ben ook aant werk :( Gelukkig wel wat daagjes vrij, prima weertje hoor. Hoe hothothot is het daar? Suc6 weer komende wk!!

  • 29 Juni 2009 - 14:49

    Leonie:

    super dat het zo goed gaat! weer een ervaring rijker! ben benieuwd naar wat er nog gaat komen! die kleren staan je echt goed! net campanile 2;) grapje...
    kus leonie

  • 29 Juni 2009 - 14:49

    Leonie:

    super dat het zo goed gaat! weer een ervaring rijker! ben benieuwd naar wat er nog gaat komen! die kleren staan je echt goed! net campanile 2;) grapje...
    kus leonie

  • 29 Juni 2009 - 19:09

    K-leigh:

    Hallo lieve schat! Wat goed dat Tunesië zo geëmancipeerd is vergeleken met andere moslim landen. Ik vind het erg goed dat ze alle regels hebben aangescherpt ten behoeve van de verbetering van de vrouw! Geweldig wat je allemaal meemaakt. Ook hoe iedereen tegen je op kijkt, dat moet bizar zijn. Geniet van je tijd en ik kijk uit naar je volgende verslag!

    Dikke zoen uit het land van de hagelslag!

  • 30 Juni 2009 - 10:17

    Karen:

    Hoi meid, klinkt daar heel fijn. Ge gaat dat zeker goed doen als hostess. En moest er toevallig er egens een dagje rhodos inzitten, aarzel dan niet af te komen ;-). Veel succes en plezier en tot hoors!
    Xxx karen

  • 30 Juni 2009 - 17:06

    Monique:

    Ja dat uniform heb ik ook nog gehad 3 jaar geleden in eilat.
    Je beschrijft de excursies heel goed , als je het ook zo verteld op de info meeting gast het goed hoor.
    Ik heb op het moment mijn beste vriendin uit israel over , dus veel herinneringen weer.
    het is hier ook mooi weer , we waren vandaag op het strand van kijkdduin en gisteren in amsterdam

    tot zover even , veel succes donderdag
    monique

  • 03 Juli 2009 - 01:25

    Bianca:

    hey meis,

    klint goed die excursies... en leuk dat je ze ook zelf mocht doen zodat je het wat beter kan vertelle tegen de mensen die altijd met moeilijk veel vragen zitten natuurlijk hahahha....

    ik hoop dat je het goed is gegaan vandaag!!!

    wacht met smart het volgende verhaal weer af...

    xxx

  • 04 Juli 2009 - 15:07

    Mirko:

    Hey schatje! Ben blij dat het allemaal goed gaat daar! het is hier echt heel erg warm! bijna net zo warm als in tunesie (toen we er nog samen waren) ook echt geen tijd om achter de computer te zitten! wel een beetje jammer dat waarbenjij.nu mn reactie 3 keer laat typen! maar heb hem nu gecopie paste ;)

    Dus nu moet het wel lukken! Als het goed is krijg je binnenkort al post van mij! nja dat hoop ik tenminste ! Ben blij dat we niet al die excursies hebben gedaan dan is het niet zo saai als die avond show ;)

    Hoop dat je eerste bezoeken etc allemaal goed zijn gegaan! Maar dat hoor ik vast nog wel!

    Is hier in nederland nog niet heel veel spannends gebeurd! en anders hoor je dat direct ;)

    Ik mis je

    x

  • 05 Juli 2009 - 12:55

    Mama:

    Hoi

    Je ziet er echt heel indrukwekkend uit in je uniform. Hier is alles o.k. wel erg warm om te klussen. Nog een weekje en dan hebben wij 2 weekjes vrij. Als alles goed gaat krijg je binnenkort post van ons.

    Nou meid succes met je werk (dat zal vast wel lukken) Liefs Mama

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Diana

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 1795
Totaal aantal bezoekers 61213

Voorgaande reizen:

20 Juni 2009 - 29 Augustus 2009

Werken als hostess

25 Juni 2007 - 30 Augustus 2007

Werken als kids-entertainer

20 Maart 2006 - 26 Maart 2006

Werken op een congres

Landen bezocht: